Bytting av varer
Var ikke den nye genseren eller klokka helt riktig likevel? Da kan du ha rett til å bytte varen der du kjøpte den. For varer kjøpt på nett har du 14 dagers angrerett.
Sist oppdatert: 21.02.2024 Av: Ung.no og Forbrukerrådet
Bytterett betyr at du kan levere en vare tilbake og velge en ny vare fra samme butikk.
Det kan være lett å tenke at bytterett og angrerett er det samme, men det er noen forskjeller. Les mer om angrerett lenger ned i artikkelen.
Hva kan byttes og når?
Du kan ikke automatisk bytte alle varer, for bytteretten er ikke lovbestemt. Mange butikker gir deg likevel lov til å bytte.
For at du skal kunne bytte, må varen være uskadd og ubrukt.
Varer det kan være vanskelig å bytte:
- undertøy og badetøy av hygieniske årsaker
- salgsvarer
Husk byttefrist og kvittering
En del butikkjeder har faste byttefrister på 8, 10 eller 14 dager.
Andre igjen er ikke så strenge på fristene. Som en huskeregel gjelder det å bytte så snart du kan.
Spar på kvitteringen slik at du lett kan bevise når varen er kjøpt.
Har du ikke kvitteringen lenger, kan du ta med en kontoutskrift hvis du betalte varen med bankkort.
Spør på en positiv og høflig måte
I butikker der de avviser bytting, bør du presentere saken din på en positiv måte og forklare hvorfor du ønsker å bytte.
Det er lettere å bytte i store butikkjeder enn i små butikker. Men prøv deg uansett.
Det som er viktig for butikken er at de kan selge varen videre, så sørg for å legge vekt på det.
Lytt og lær!
Vil du ha flere tips?
Lytt til Forbrukerrådets podcast om bytterett, åpent kjøp og reklamasjon her.
Pengene tilbake eller tilgodelapp?
Siden bytteretten ikke er lovbestemt, har butikkene heller ingen plikt til å gi deg pengene igjen når du bytter.
De kan si at du må bytte inn i en annen vare eller motta en tilgodelapp.
Tilgodelappen må som regel brukes innen en bestemt dato, så få med deg hvor lenge den er gyldig.
Tilgodelappen skal vare i tre år hvis det ikke opplyses noe annet.
Når gjelder angreretten?
Har du kjøpt noe på internett, på døren hjemme, over telefon, på en stand på gata eller lignende, har du angrerett.
Det betyr at du har rett til å angre kjøpet og gi beskjed om dette til butikken, innen 14 dager etter at du har mottatt varen.
Du må ikke bruke varen i den tiden. Et angreskjema skal følge med i pakken varen kom i.
Har du spørsmål om bytterett eller angrerett?
Hvis du mener du har krav på å få byttet en vare, men ikke får det, kan du få veiledning av Forbrukerrådet.
Du kan ringe dem gratis på 23 400 500 eller ta kontakt med dem via Forbrukerrådets nettsider.
Er det feil eller skader på en vare du har kjøpt? Da kan det lønne seg å klage.
Les mer:
Lytt og lær!
Vil du ha flere tips?
Lytt til Forbrukerrådets podcast om bytterett, åpent kjøp og reklamasjon her.