Er det trygt å handle fra...?

I mylderet av nettbutikker kan det være vanskelig å vite hvilke som er seriøse og ikke. Følger du tipsene i denne artikkelen, minsker du sjansen for å bli lurt.

Sist oppdatert: 26.04.2024 Av: Redaksjonen i samarbeid med Forbrukerrådet

Jente i slutten av tenårene studerer en nettbutikk med et bankkort i hånden.
TRYGG BETALING: Betaler du med bankkort eller kredittkort, kan du få penger tilbake av banken din hvis du får problemer med et nettkjøp. Foto: Liza Summer/Pexels

Shein, Temu, Wish – listen over nettbutikker som reklamerer for billige varer i alle former og fasonger blir stadig lenger.

Vi får ofte spørsmål om slike nettsider er trygge å handle fra, men akkurat hva som er «trygt» kan være litt vanskelig å svare på.

Svindel eller bare dårlig kvalitet?

Det vi kan si er at du risikerer å handle varer som er ulovlige i Norge, fordi varene ikke er produsert etter norske krav.

Det er faktisk funnet alvorlige feil og mangler i to av tre varer bestilt fra Amazon, eBay og Wish, ifølge Forbrukerrådet. Dette gjelder særlig elektronikk.

I tillegg får du det som heter importøransvar ved kjøp av ikke-godkjente varer.

Det betyr blant annet at du står ansvarlig hvis du selger varen videre, eller om produktet for eksempel tar fyr eller smelter.

Du vil heller ikke få erstatning fra forsikringsselskaper hvis det blir skade på hus eller andre ting.

Trendvarer kan være helseskadelige

Av samme grunn bør du også tenke deg om to ganger før du kjøper noe fra norske dropshipping-nettbutikker.

Slike butikker selger for eksempel utenlandske varer som trender på TikTok.

Så mye som syv av ti produkter i dropshipping-butikker inneholder nemlig stoffer som er helse- og miljøskadelige. Disse stoffene kan fremkalle allergi og i verste fall kreft.

Det gjelder i stor grad hudpleie og matvarer, men også andre ting som på en eller annen måte er i kontakt med kroppen – for eksempel elektronikk.

Slik avslører du svindel på nett

Én ting er å være klar over at billige, utenlandske varer kan være helseskadelige og ofte har dårligere kvalitet enn det du får kjøpt i Norge.

En annen ting er å kjøpe noe i god tro av en tilsynelatende seriøs butikk, som i virkeligheten aktivt forsøker å lure deg.

Der de store billigbutikkene ofte befinner seg i en gråsone med tanke på hva du tror du bestiller og hva du faktisk får, finnes det mange andre nettbutikker du bør styre helt unna.

Under finner du noen tips for å unngå de vanligste netthandel-fellene:

1. Norske flagg kan skjule røde flagg

Norske nettbutikker er som regel til å stole på, men dette vet svindlere å utnytte.

Derfor bør du være ekstra skeptisk til nettbutikker som utgir seg for å være norske, men som drives fra utlandet.

Du kan sjekke hvem som har registrert nettstedet og hvor det kommer fra på Whois.com.

Andre tegn som kan avsløre denne typen nettbutikker er:

  • mange skrivefeil og rot i tekstene på nettsiden
  • rar nettstedsadresse (URL) eller små detaljer i URL som kan være lette å overse hvis du ikke tenker over det – for eksempel ‘sandvika-storsenter.com’ i stedet for ‘sandvikastorsenter.no’
  • URL som består av et kjent produkt eller merkevare sammen med norske ord – for eksempel ‘superbilligeparajumpers.no’ eller ‘www.raybansalg.net’
  • overdreven bruk av norske effekter, som det norske flagget, bilder av fjell og fjorder og lignende

Forbrukerrådet har satt opp en liste over de mest kjente «norske» butikkene du bør styre unna:

2. Hvilke erfaringer har andre med nettbutikken?

Vurderer du å kjøpe noe fra en butikk du er usikker på, bør du sjekke hva andre sier om sine kundeopplevelser.

Søk opp butikken i Trustpilot, eller i en søkemotor og gjør en vurdering basert på flere ulike erfaringer.

3. Har butikken oppgitt kontaktinformasjon?

Utenlandsk betyr ikke automatisk svindel.

En huskeregel er at alle seriøse nettbutikker skal være enkle å kontakte uansett hvor de holder til i verden.

Varsellampene bør derfor lyse dersom du ikke finner nettbutikkens kontaktinformasjon.

Det kan være for eksempel mail, telefonnummer, adresse til hovedkontoret, organisasjonsnummer eller hvilket land nettbutikken er registrert i.

4. Undersøk regler for bytte- og retur

Det samme gjelder hvis du ikke finner informasjon om kundeservice – for eksempel om angrerett eller returordning hvis du er misfornøyd og vil sende varer tilbake.

Et typisk eksempel er at varen din ikke dukker opp, du får feil vare eller at varen du får er ødelagt eller av dårlig kvalitet.

Når du forsøker å klage, er butikken umulig å kontakte eller svarer ikke i kanalene de har oppgitt.

Husk også at bytte- og returregler ikke er noe butikkene må ha, men da bør butikken informere om dette slik at du er klar over det før du kjøper noe.

I norske nettbutikker har du alltid rett til å angre på kjøpet, så lenge du gir beskjed om at du bruker angreretten innen 14 dager. Dette gjelder også for nettbutikker i Europa.

5. Se opp for skjulte avgifter

Nettbutikken skal oppgi totalprisen på varen og fraktkostnader, men sjekk alltid detaljene nøye før du betaler noe.

Husk at moms også kjent som merverdiavgift (MVA) legges til på alle kjøp fra utlandet uansett hva varen koster. På noen varer kommer det tollavgift i tillegg.

Ikke alle butikker legger til disse automatisk i sin betalingsløsning – da kommer pengekravet først når du mottar varen.

I verste fall kan du ende opp med å betale mer enn dobbelt av det varen faktisk koster, og mest sannsynlig risikere dyre gebyrer for å returnere varen hvis du ikke blir fornøyd.

Er du usikker kan du bruke Tolletatens importkalkulator for å finne ut hva totalkostnaden blir.

6. Vær forsiktig med personlig informasjon

Ikke del informasjon om deg selv før du faktisk skal handle, og del da bare det som er strengt nødvendig.

Vær skeptisk hvis du blir bedt om å dele personlige opplysninger, som for eksempel personnummer.

En seriøs nettbutikk bør også ha informasjon om personvern på siden sin.

Den bør si hva opplysningene de trenger skal brukes til, fortelle om selskapets datasikkerhet og hvor du kan henvende deg med spørsmål.

7. Velg sikker betaling

Hvis du ikke får det du har kjøpt, kan du kreve pengene tilbake fra banken din hvis du har betalt med enten kredittkort eller vanlig bankkort.

Dette kalles kortreklamasjon, og du finner mer informasjon om dette hos Forbrukerrådet.

Kjøper du noe på avbetaling, eller utsetter betalingen, har du dårligere rettigheter med tanke på reklamasjon.

Dessuten er det lett å glemme betalingsfristen og dermed måtte betale ekstra gebyrer.

Les også:



Jente i slutten av tenårene studerer en nettbutikk med et bankkort i hånden.
TRYGG BETALING: Betaler du med bankkort eller kredittkort, kan du få penger tilbake av banken din hvis du får problemer med et nettkjøp. Foto: Liza Summer/Pexels

Spørsmål og svar

Fikk du svar på det du lurte på?